0:00:04 - Henrietta Hej och välkomna till Bakomfasadens specialavsnitt, som släpps mellan två av våra ordinarie avsnitt, avsnitt Ja, för det är ju så att den 9 april så är det arkitekturgalan i Malmö, och då avgörs det bland annat, vem som vinner Caspi Salin-priset, vilket är ja, man får väl säga, att det är det mest prestigefyllda arkitektpriset i Sverige. Precis, och det är ja, men varje år det är fyra stycken varje år, va, eller Det tror jag. Jag vet inte Faktiskt, det kanske varierar. I år är det i alla fall fyra nominerade bidrag, som då alla har chansen att kamma hem det här den 9 april. Så vi har tänkt att vi ska ge våran åsikt om de här fyra bidragen, helt enkelt. Precis, och som arkitekt kommer man ju alltid i kontakt med nomineringarna till det här specialhandpriset. Det delas också ut eller arrangeras av Sveriges arkitekter, så det blir väl kopplat till oss. Men det är nog jättemånga som faktiskt inte alls har koll på vilka som är nominerade. Så då tänkte vi, att vi ska prata om det Lite kort och kul, ja, men både då beskriva hur de ser ut, vad det är för typ av projekt, men också lite kommentarer om vad vi själva tycker om dem. Okej, vad vill du börja med, elsa? Jag kan tänka mig att börja med det som kom först på Sveriges arkitekter-sjämnsida. Vilket är då gjuteriet i Malmö? Du kan ju få berätta lite mer om det, eftersom att du har en liten relation till det. Ja, men det här projektet ligger mig varmt om hjärtat Och jag kan gällande exclaimera redan nu Det här är nog mitt favoritprojekt av de nominerade, och det kan nog vara högst av personliga anledningar, men vi jobbade mycket i varvstaden, som är det område där gjuteriet ligger. Så det är alltså där det gamla kockumsvarmet låg i Malmö. Ni jobbade alltså i skolan med det, eller hur? Ja, precis I skolan jobbade vi mycket där. Så jag har ritat ett kafé framför den här byggnaden. Gättan. Jag har varit där jättemycket och liksom, jag känner till platsen Och vi gjorde även projekt i själva, för det här är en av de gamla varvsbyggnaderna. Har man då byggt om? Den var liksom alltså typ en ruin, jättemycket hade förfallit. Men då är det Kjell-Ande Sjöberg som har, som är arkitekten bakom projektet, och det de har gjort är att ta den här gamla lokalen, som jag antar var ett gjuteriet, med tanke på att det är ett gjuteriet och gjort om den till en kontorslokal. Och jag tycker det har varit jättekul att se deras förslag växa fram, för att vi jobbade ändå själva med den byggnaden. Jag tror inte jag personligen var inne i den, jag jobbade mer runt den, men jag har ju sett, vad studenterna hade för förslag, och det var ofta ganska radikala idéer. Men jag tycker, att det Chalande Sjöberg har gjort Är också liksom Väldigt spännande arkitektoniskt, samtidigt som de har bevarat jättemycket av byggnaden Och känslan som finns. Ja, för som jag har förstått det, som det de har bevarat, är ju främst då den här ena fasaden, alltså vad ska man säga? framsidan kanske det Ja, men ena gaven liksom, ena gaven ja precis. Sen har de också då bevarat traversbanan, som det då tydligen heter Och som är lite då, som de skriver här i motiveringen byggnadens ryggrad. Så det är ju den här metallställningen som är befintlig sedan innan i byggnaden. Man har bevarat den, och man har bevarat fasaden. Och det jag tycker är kul då är, det man har liksom gjort sedan då är, att man har gjort som en infill med en trästruktur Och skapat med träbalkar då olika rum och volymer, och jag tycker det är ett roligt sätt Att på något sätt hedra den miljön Som är med de här metallstrukturerna Och göra nya balkstrukturer, men i trä, alltså på ett modernt sätt då. Ja, men verkligen, och det är kul, att de har sådana fackverkskonstruktioner Som ju känns väldigt industriellt, för det är ju en gammal industribyggnad. Men som du säger, det är ett annat material, det är väldigt tydligt att det är ett nytt tillägg, men som jag tycker, funkar så otroligt bra med det gamla, det befintliga Ja, men verkligen det passar jättebra ihop Och man lämnar ändå strukturen fortfarande ganska luftig. Du ser fortfarande takfönstren där det kommer in eller lanterninerna där det kommer in ljus. Jag tycker det är. Jag har jobbat med ett annat projekt i Malmö som inte låg i varmstaden, men där vi också liksom gick in i en gammal industrilokal, och det är alltså så mycket svårare än vad man tror att jobba med sådana lokaler, även om de är väldigt vackra och har bra ljusförutsättningar, så det i rum, utan att det blir konstigt, ja, och utan att man tar bort känslan, alltså originalkänslan, och det är det man har lyckats bevara genom att ha det så luftigt som de har det Precis. Och där tycker jag också om de fasader de har gjort. Jag tycker det alltså de fasaderna de har skapat är fantastiskt fina i skiftningarna i teglet, i hur man har jobbat med lite då djup i teglet, mönster i teglet. Men jag måste säga att jag tycker inte om fönstersättningen. Jag tycker typ den är, för jag vet inte, modern kanske. Jag tror det är alla de här kanske svarta fönstren, det är någonting. Jag är inte så förtjust i fönstersättningen. Däremot tycker jag att tegelbasaden är fantastiskt vacker. Den ser ut att vara väldigt fint gjord. Ja, jag kan hålla med dig, fönstersättningen är lite konstig. Men med tanke på att resten av byggnaden också är lite såhär, den har också en konstig fönstersättning. Man ser att den har varit vacker från början, men det är en industribyggnad. Den har typ anpassats och ändrats under tidens gång för att fylla sin funktion, och då tycker jag att det finns något lite härligt i att sidofasaden också är lite informell i sin fönstersättning. Jag tycker det funkar bra ihop, jag håller med. Men jag tycker ändå inte om resultatet helt. Jag är förvånansvärt positiv faktiskt till hur det blir i kontrast till den övriga fasaden. Hade det varit en helt ny byggnad som såg ut så här, hade jag nog inte alls uppskattat fönstersättningen. Nej. En till sak jag vill säga ändå också Jag tycker det är väldigt kul att se återbruksprojekt. Det är det Personligen, är det ändå det jag tycker är mest intressant Inom arkitektur, för att det är det mest hållbara vi kan göra, att behålla byggnader och förändra dem för nya användningsområden. Ja, och det här, tycker jag, är gjort på ett väldigt då både, som vi har sagt, modernt och samtidigt respektfullt sätt. Alltså det har lyckats med båda de detaljerna. Okej, ska vi gå vidare till nästa då? Ja, då har vi höghult. Vill du berätta lite om det här? alltså, ja, men höghult är både en paviljong, en bastu och ett gästhus, och ett gästhus En väldigt liten byggnad gjord i trä, med en fasad som är väldigt sluten, med liksom liggande timmer, och sen åt ett håll är byggnaden väldigt öppen då, med stora glaspartier och trä, en träkonstruktion som håller upp de här glaspartierna, och det som jag tycker. Alltså jag tycker det är en fantastiskt fin byggnad. Man ser att det är liksom detaljerna har man tänkt på, det är gjort med omsorg. Men det är också typ jag vet inte, det känns som ett projekt som alla älskade att göra som examensprojekt i skolan, alltså typ en liten träbyggnad med fina detaljer, också med typ de här orden om att ena sidan är sluten och andra sidan är öppen. Alltså det känns som att man har hört det. Jag håller med dig, det är lite så alla arkitekters våta dröm. Ja, det är ett nog litet projekt för att man ska kunna vara supernoggrann materialitet, utförande, hantverk, och det är inget fel med det. Det är väl klart att sådana projekt ska få vara det, och här har man verkligen lyckats. Jag tycker grunden är otroligt fin, hur den kommer ner, och så pelarna som bär upp grunden livar helt, som såhär pelarna som bär upp grunden Livar helt, hur det laddar på marken, är fantastiskt fint, precis. Och liksom Den har det strukturellt klassiska av ett himmerhus, men ändå ett modernt, samtida uttryck. Alltså det finns ju liksom alla de arkitektoniska värdena där, där man har lyckats. Men jag håller också mer i att såhär Nu är det här ett pris i arkitektur, det är liksom inget samhällspris, men jag kan känna att såhär ska man vinna Kasper Salonpriset, ska det liksom ha tillfört någonting mer. Ja, jag kan hålla med, alltså, det är lite såhär fantastiskt fint projekt. Men ja, jag tycker inte det känns unikt. Nej, det är väl det precis, det var rätt, helt rätt. Det är inget Precis, det var helt rätt, det är inget krav. Hade jag själv gjort det här, hade jag varit jättestolt över mig själv. Det är ett fantastiskt fint projekt, svåruppnåeligt, men det är inte unikt. Det här är ändå den typen av mindre trähus med hög arkitektonisk verkshöjd som ändå finns, som man kan uppnå i den också skalan, precis. Det känns så himla nedvärderande. Man har sett det förr, det har man ju inte, men man har sett lite så Lite. Så Ja, jag håller med dig, det är fint, men det är inte min favorit. Jag tycker kanske inte att det är en vinnare I min åsikt, men jag håller med. Jag tycker det krävs lite större eller mer för att det ska vinna ändå. Ja, men det är såhär, det är klart, det är fint med trä och det är klart det är jättefint med en sån där natur att lägga sig på en höjd, alltså såhär. Men vart lägger utmaningen i ett sådant projekt? Uppenbarligen är det en beställare som har råd att lägga pengar och bryr sig om arkitektur. Okej, vidare då till utmanare nummer tre, som är RAW. Som du får berätta om, raw är ett flerbostadshus i Uppsala. Det är en klassisk betonglåda, men en väldigt fin sådan, tycker jag. Och det som är själva konceptet bakom det här flerbostadshuset, det är att jag vet inte om alla lägenheter är lika stora, men lägenheterna kommer med bara bassakerna. Det finns toalett och alla WC-lösningar, och i köket finns de fasta installationerna, såhär diskord Spis tror jag också finns. Men tanken är sen, att du själv beroende på hur din perfekta planlösning ser ut, beroende på om du är en stor familj eller ett singelhushåll, liksom. Så ja, är det upp till var och en att sätta upp sina egna inneväggar, göra köket så stort som man vill, klä väggarna med de utskikt man vill, så att det blir. Ja, det är väl det som gör en nominerad i Kasper Salinpriset. Det är ett snyggt, stilrent betonghus som har några enklare variationer i fasaden, som ger sitt uttryck. Men jag tror att den stora anledningen till att den är nominerad är på grund av konceptet bakom, att det är en nytänkande, precis. Men då känner jag Nej, för det är det jag känner. Om det förra var då alla arkitekters våta dröm I att bygga en liten fin träbyggnad. Så är ju det här typ Alla arkitekters Så Nej, snarare, du vet såhär Allas vision för hur, eller jag vet inte. Det känns som att man också har sett det här projektet Hundra gånger i skolan, där det är typ så Det är betong som möter trä, alla får välja själva hur de ska bo. Det känns som samma igen arkitekters älskade idéer om hur man ska bygga i framtiden, och det kanske är samma man ska bygga i framtiden. Jag känner bara igen att det känns som ett visionärt, typiskt arkitektprojekt. Ja, och jag skulle ändå säga att det här är inte en ny idé. Alltså den flexibla bostaden även under miljonprogrammet byggde man betongssystem med skjutväggar, och så hade man små spår i taket, så att du skulle kunna bygga om din bostad under ditt livs olika förändringar. Jag tycker det är ett fint koncept, att idag också, när det renoveras så mycket, skulle jag typ vilja köpa en bostadsrätt av Oscar Properties med ett Marbodal-kök, och så ser det ändå inte ut. Det är ett fint kök, säkert 100%, men det kommer inte se ut som jag vill ha det. Jag kan inte riva ut ett helt nytt kök. Nej, men det håller jag med om. Det finns absolut idéer som är väldigt värdefulla, precis Där folk ändå vill bestämma så mycket själva. Då finns ju någonting fint med att säga Här har du då ett betongskal, fyll det. Men jag håller nog också med dig. Jag tycker inte konceptet är helt nytt. Jag vet att Vad heter de Kidel, det kan hända De som har gjort Ohoy Jag kommer inte ihåg, vilka det är, men jag vet ju vilket Ohoy är. Men jag vet inte vem som har gjort det. Det jag tänkte på var promenadhuset Iggy Eller Iggy av Sigel. Det är inte konceptet, dragit lika hårt. Men det är också det här med råbetongbäggar, det sitter redan ljuskanaler i taket. Alltså tanken, att du ska kunna förändra det och ha det precis som du själv vill. Men jag tycker ändå att det är kul att den typen av projekt är nominerat. Jag vet inte om det hade varit det för 10-15 år sedan, nej, men det är väl sant att man ändå kan uppmärksamma den typen av projekt också, precis för att det ändå handlar om konceptualitet och liksom så här. Det finns ju ändå en, en väldigt viktig poäng att föra fram i att vi måste bli jobba mer hållbart, liksom Absolut. Och det här är en typisk sån idé som jag tycker är kul, kul när idéer uppmärksammas, ska den vinna för det? Nej, nej, det tycker jag inte heller, men det är också en idé som är värd att utforska mer i, som du säger, hur ska vi bygga hållbart i framtiden? Men ska tilläggas igen Jag tycker det är Precis som vi sa om det andra projektet här. Det är jättefina detaljer, alltså det är riktigt fina fönsterpartier, som man inte ofta ser, så stora fönsterpartier i nybyggen idag. Jag tycker, som du sa, det är en betongfasad, men det är en väldigt fin betongfasad med väldigt fina detaljer. Man har verkligen tagit hand om detaljerna i det här projektet Och materialmöten, ljusinsläpp, alltså det. Jag förstår att det är nominerat. Sen tycker jag bara inte att det kanske är ett så revolutionerande projekt egentligen? Nej, nej, men jag håller med. Okej, då går vi vidare till det fjärde projektet. Vill du berätta lite, elsa? Ja, och det har. Då har vi ju OS Dome i Stockholm, som är en ja, den är väl egentligen inte en museibyggnad, men den är en del av en museibyggnad, en del en del av en museibyggnad, en del av, alltså en tillbyggnad till Tekniska museet och deras tidigare då parkeringsplats. Ja, och det man har gjort är en tillbyggnad i trä, en väldigt stor spännvidd och en väldigt stor volym, men där man då ska kunna ha Men platsen är gjord inuti för att skapa en plats där man ska kunna ha En dom för visualiseringar, så att, ja, en byggnad i princip helt i trä, högt i tak, stor spännvidd, det är liksom ett rundat tak Alltså, och så går valkarna liksom, de böjer sig och skapar Som en kexchoklad runt, ja, men precis Som en kexchoklad. Men jag tycker Alltså det här försiktet, jag, men jag tycker alltså det här försiktet, jag tycker det är jättefint utifrån. Alltså, jag gillar, att det är liksom en jätte, ja, men låg takfot och så här små pelare, att det ser ut lite som ett kapell. Det påminner mig om det här på Skogskyrkogården av Asplund Mm, det vet jag inte vilket du menar. Skogskapellet, jaha, men där ja, skskapellet, jag förstår vad du menar. Det absolut ser ut som skogskapellet, ja, men det tycker jag är väldigt. Det finns något väldigt fint i det, men det ligger liksom lite inklamt. Jag kan se att det här var en gammal parkeringsplats liksom. Ja, alltså på det man ser, så tycker jag inte om utsidan, inte på grund av utformning. Jag tycker taket är väldigt vackert och byggnaden i sig är en. Jag tycker byggnaden i sig är väldigt fin, väldigt vacker. Den hade mått bra på typ en gräsplätt, men den passar inte in i sin kontext Och det är väldigt tråkigt, för jag tycker det är en viktig grej för sin byggnad att den ska göra det På Tråkigt, för jag tycker det är en viktig grej för sin byggnad att den ska göra det På något sätt i alla fall. Alltså, det kan ju vara att den är en kontrast i sin kontext, men jag tycker inte ens, det är det. Den bara passar inte in. Nej, men det är ju just byggnaderna bredvid som ser ut att vara någon typ av förrådsbyggnader eller funktionsbyggnader, ja, exakt. Och att då klämma in någonting för att man bara oj, här hade vi en parkering, vi inte behövde det längre, typ det känns skittråkigt, tycker jag ja, och det här trä, alltså däcket framför, känns som att det liksom är bara påklistrat på asfalten där eller grusplanen där under. Alltså det bara känns som att den borde inte stå där. Jag vet, man har inte tagit hand om liksom vad som händer framför träddäcket. Det ser skittråkigt ut. Nej, man ska ha bara lagt ut det där. Nej, jag håller helt med dig. Vad tycker du om insidan då? Jag tycker det är ett väldigt fint rum. Den skapar Framförallt tycker jag det är väldigt fint att allt är i trä. Alltså det skapar en sån en enhetlighet på insidan. Men jag har bara svårt att typ analysera insidan med tanke på att jag inte riktigt vet, hur ska den användas? Vad ska man göra där? Jag tänker att inuti, den där runda saken, är det någon typ av black box, men jag vet inte, det är ju bara en gissning. Jo, men det är det säkert. Men vad händer utanför då? Alltså, såhär, jag tycker bara det är svårt att typ ge ett uttalande För att jag kan inte. Ja, det är fint, det är ett häftigt rum, men mer än så kan jag inte säga. Nej, jag håller med dig. Jag tycker nog också att alltså, jag vet inte, men jag tycker det känns lite gjort. Insidan Ja, det kan jag hålla med om också. Men sen ser det ut att vara väldigt fint gjort här, alltså väldigt väl genomfört, alltså absolut. Det är nog bara att jag tycker att alla skarvar ser otroliga ut. De har ju lyckats använda typ samma trä eller samma nyans av trä på allt. Alltså, det är väldigt, så väl gjort. Men ja, jag håller med, det känns också gjort. Ja, jag håller med, det känns också gjort. Ja, jag tror bara att det liksom Det känns som att det har varit våran kommentar på tre av fyra nominerade. Ja, nej, men det är ju alltså Det kanske är en smal spaning, jag vet inte, allt är väl gjort på något sätt. Men jag tror bara att jag har en känsla att det var precis när jag höll på med mitt kandidatarbete, så var det liksom superpoppis, med såhär flowy byggnader som liksom just var i trä, där man jobbade på det här sättet, och att jag tycker att interiärt, så är det såhär, det är jättefint detaljerat, det är fint, som du säger, urval av trä, men det är liksom ingen så liksom förhöjd upplevelse, medan jag tycker utvändigt, där tycker jag att man lyckats att kombinera någonting som är modernt med den här typen av konstruktionsprincip. Ja, men det håller jag med om, med ett uttryck som är lite timid sänker sig, ser lite ut som ett kapell. Alltså, det finns något spännande i kontrasten, men det är inte moderna utan det är inte moderna Utan det är contemporary Och kapellkänslan, medan inuti det är bara contemporary i trä. Ja, jag håller med, man skulle kanske kunna önska mer av de två värdeorden Även på insidan på något sätt. Precis, det är nog bara det jag känner. Men det är ett fint projekt. Hade det stått någon annanstans, hade det nog också känts ännu mer värt att vinna. Det var ändå kul att kolla på allihopa och diskutera dem Och höra, vad du tycker Och bara gå igenom dem lite mer grundligt. Ändå, ja, jag håller helt med. Jag tyckte det var jättekul, och det vore kul att få gärna dela med er om era egna tankar. Det här är ju Ja, gör gärna det. Det finns ju definitivt inte ett rätt och fel, och man kan nog prata med väldigt många som är intresserade, som tycker helt annorlunda än vad du och jag gör. Det kan man absolut. Så skriv gärna vad ni tycker, och så får vi se. Det är det som också är kul med arkitektur, att det liksom finns inget rätt och fel, det finns flera åsikter, och så får man, ja, man får tycka vad man vill, helt enkelt. Ja, men vi hoppas, att ni har tyckt det här avsnittet var kul, i alla fall Att det var roligt med en sån här liten instickare bland det andra. Precis Så hörs vi igen nästa vecka. Det gör vi. Ha det så bra, ha det bra, hej, hej.